Besenyőd, Bojt, Gyulaj, Csököly, Tarnabod és Tiszabő
Ezekre a kistelepülésekre vitt a Romano Glaszo együttes a program keretében március és augusztus között olyan kulturális eseményeket, amelyekkel meglepte és megörvendeztette a gyerekeket, a pedagógusokat és a szülőket. A Romano Glaszo igen aktív volt. 5 település lakóinak 27 kisebb-nagyobb kulturális eseményt tartottak, s ezeken összesen 1130 résztvevő volt.
Lakatos György vezetésével alapvetően zenés és táncos foglalkozásokat tartottak, szép cigány dalokkal fejlesztették a gyerekek és a települések dalkultúráját. Mindenhol annyi dalt tanítottak, amennyi csak belefért az időbe. Volt, ahol az éneklés, a daltanulás új, szokatlan élmény volt a gyerekeknek, és lassabban, türelemmel lehetett csak haladni. Máshol már meglévő énekkultúrára építhettek, s könnyebben jött a sikerélmény is. Sokat számított a gyerekek érdeklődésének a szintje. Ezt pedig az befolyásolta, hogy átélték-e már a közös éneklés örömét, hittek-e magukban, megszokták-e, hogy a munkájuknak, a tanulásnak eredménye van. Természetesen Lakatos György és csapata ott tudott igazán eredményes lenni, maradandó nyomot hagyni, ahova rendszeresen ment.
Bár az éneklés önfeledt tevékenységgé tud válni, a daltanulás mégiscsak tanulás. Az együttes vetélkedőkkel, játékokkal, mozgással, cigány néprajzi ismeretekkel színesítette programját. De a fő ajándék a dal- és énekkultúra fejlesztése volt. Ezt a munkát néhány helyen a gyerekek fellépésekoronázta meg. Ráadásként a népszerű Romano Glaszo népzenei együttes is több koncertet adott a program során. A Felzárkózó Települések Program a legszegényebb településekről szól. Az adott települések etnikai összetételéből adódóan a roma zenei programok nagyon sokat jelentettek a gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A beszélgetések, a dalok és táncok a roma identitást pozitív tartalommal töltötték meg. Az örömteli közös ének és tánc, az elfogadás légköre jó hatással volt a nem cigány gyerekekre is. A Romano Glaszo programja 2022 tavaszán – azokon a helyeken, ahova többször visszatértek – közösségépítő volt, miközben a cigány identitás presztízse nőtt. A gyerekek (szülőkkel és pedagógusokkal egyetemben) egy sor cigány dalt megtanultak, örömmel énekeltek. Bízhatunk benne, hogy a dalokat énekelni is fogják, és így a dalok az adott települések kultúrájának részévé válnak.
Tevékenységnapló
MÁRCIUS
08., 25., 31. Tarnabod
Márciusban 3 alkalommal volt az együttes a Heves megyei Tarnabodon a Máltai Óvoda és Általános Iskolában. A kisiskolásoknak cigány dalokat és cigány táncot tanítottak.
30. Gyulaj
A Tolna megyei településen a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Galló József Általános Iskolájában tartottak a gyerekeknek énekes, táncos foglalkozást. Cigány dalokat és cigány táncot tanítottak.
ÁPRILIS
01. Tarnabod
Folytatták a megkezdett munkát a MSZSZ általános iskolájában, három osztállyal énekeltek, volt balettgyakorlat, cigány tánclépéseket gyakoroltak. A gyerekek rajzokat készítettek a Romano Glaszo együttes részére.
13. Tiszabő
A Szolnok megyei Tiszabő Máltai Általános Iskolában három cigány dalt tanított a gyerekeknek az énekegyüttes. A gyerekek már ismerték mindhárom dalt, s most egy kicsit más változatban, más stílusban kellett megtanulniuk. Tiszabőn Mága István és Mága Barnabás munkássága érződött a gyerekeken. Itt már megszerették az éneklést, sok dalt ismertek, volt mire építeni.
MÁJUS
04., 11. Tiszabő
Májusban két alkalommal voltak Tiszabőn. Ezen alkalmakkor olyan tanulókkal dolgozhattak, akik eddig kevésbé énekeltek, viszont táncolni jobban tudtak.
05., 12., 19., 26. Gyulaj
A művészek májusban 4 alkalommal tartottak ének-zenei és tánc foglalkozást Gyulajon a Magoncka Óvoda óvodásainak és az iskola 1., 2. és 3. osztályosainak. Jó volt látni, hogy a felnőttek is csatlakoztak a programhoz.
06., 20., 27. Tarnabod
Tarnabodon az iskola 1-6. évfolyamaival dolgoztak. További dalokat és táncot tanítottak. A pedagógusok is megtanulták az összes eddig tanult dalt. Sőt, még azok a gyerekek is éneklik a dalokat, akik nem jártak foglalkozásokra.
29. Bojt
A Hajdú-Bihar megyei Bojton csak egy alkalommal járt, viszont akkor egy nagyobb kulturális eseményt tartott az együttes az ADRA Jelenlét Ponton. Programjuk része volt Romano Glaszo cigány népzenei előadás, Ki tud többet a cigányokról és az Európai Unióról?-vetélkedő, valamint molinós kiállítás a cigány kultúra témájában.
JÚNIUS
02., 09., 13. Gyulaj
Folytatták a gyulaji gyerekekkel a daltanítást az énekes-táncos foglalkozásokon. Majd június 13-án részt vettek a Karaván Színház egész napos rendezvényén, melyen délelőtt zenés-táncos foglalkozásokat tartottak, délután pedig a kisiskolások elő is adták a tanult dalokat. A zenekar több más fellépő programját segítette zeneileg.
03., 08., 15., 17., 28., 29., 30. Tarnabod
Júniusban hét alkalommal tartottak programot a Tarnabodon. Összesen 16 cigány, népzenei vagy egyéb dalt tanítottak meg a tarnabodi gyerekeknek. A dalok az éneklés öröme által részei lettek az iskola életének. Az együttes művészei a gyerekekkel közösen részt vettek iskolai ünnepségeken. Ezek a falu életének legfontosabb eseményei közé tartoznak, s jelentőségüket emelte, hogy a gyerekek előadták a tanult dalokat. Az iskola nyári napközis táborában pedig három napon tartottak Lakatos Györgyék zenei és táncos foglalkozásokat.
29. Besenyőd
Az együttes a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Besenyőd nyári napközis táborában dalokat tanított, vetélkedőt és játékos foglalkozást tartott a gyerekeknek a Baptista Szeretetszolgálat partnereként.